Sociala medier svämmas över av putsade fasader, kliniskt städade hem, lyxiga semestrar och lyckliga människor. Håller ni med? Jag vet själv att jag bidrar till detta, jag älskar att visa upp fina bilder på fina saker och menar inget ont med det men jag har förstått att många unga mår dåligt av dessa skeva ideal. Den ständiga jakten på likes bidrar att man jämför sig med andra och känner sig misslyckad. Min dotter Smilla har kommit upp i den åldern att hon är ute på sociala medier mer och mer och redan i så ung ålder så märker jag hennes jakt på likes och hur viktigt det är att lägga ut fina selfies och att ha många följare. Som förälder måste man ha koll på vad barnen gör på nätet, jag ser alltid till att gå in då och då tillsammans med både henne och lillebror Max och kolla på vad de skriver och gör på nätet, har de konton så ser jag självklart till att de är låsta och att jag är ”vän” med dem där.
Enligt en undersökning som Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har gjort bland ungdomar i Sverige så känner sig en tredjedel av tjejerna i åldern 14-17 år sig misslyckade. De får helt enkelt sämre självförtroende av att vara ute på sociala medier! Hur ska vi då hjälpa dessa unga att växa upp till trygga individer som tror på sig själva och framtiden? Jo, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har nu gjort en webbserie som ska utbilda unga i sociala medier och självkänsla och målet är att det ska ta plats på skolschemat! Webbserien kallas MissLyckad och leds av Isa Galyan och Linnea Holst som bland annat är kända från nominering i Svenska Hjältar och till sin hjälp har dem barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom. I varje avsnitt intervjuas skolungdomar som delar med sig av tankar och känslor kring detta och det finns också frågeställningar och annat material som underlag till gruppdiskussioner.
Denna undersökning har inspirerat den kända designern Ida Klamborn att tillsammans med popduon Icona Pop designa en t-shirt. Designen MissLyckad har ett tydligt budskap som bara kan läsas i en spegel eller om du tar en selfie – Never alter your authenticity for approval. Alter the norm. – ”Det finns en viss mall i sociala medier och många passar inte in där. Unikt är det perfekta”. T-shirten är designad att passa alla – oavsett storlek. Därför kan du själv styla så som du vill bära den anpassad efter just din unika kropp. Designern Ida har gett förslag på hur du kan bära den, men tanken är att du ska kunna hitta ditt unika sätt. Du kan köpa t-shirten på www.misslyckad.se och all överskott från försäljningen skänks till Friends för att fler unga ska få möjlighet att växa upp i trygghet och jämlikhet. Så var med och bidra till att barn och unga kan använda sociala medier utan att behöva må dåligt! Om du köper t-shirten så lägg gärna upp en bild i dina sociala medier med #MissLyckad och visa att du också stöttar detta fantastiska projekt!
Detta inlägg är skrivet i samarbete med Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.