I samarbete med Flightright har jag fått lära mig mer om mina rättigheter när jag flyger. Har du koll på vilka dina rättigheter är vid flygresor? Jag var jätte dålig på det innan och har alltid önskat att jag haft bättre koll på vad man kan göra när man står där på flygplatsen och helt plötsligt får veta att flyget är inställt eller försenat. Det har hänt mig ett antal gånger och då önskade jag att jag hade vetat mina rättigheter, om man har rätt till ersättning vid försenat flyg och om man har rätt till hotell? Ibland har man bara bokat en billig flygstol, gäller någon ersättning då?
En mardrömsresa som jag aldrig glömmer var när barnen var mindre och vi skulle hem från Thailand. Flyget var 6-7 timmar försenat och vi hade planerat hemresan i detalj, vi hade packat ner blöjor så att vi skulle klara oss på flyget och gjort ordning välling och mat så de skulle klara sig. Men efter 6-7 timmar på flygplatsen så var allt slut och det gick inte köpa nytt där! När vi bad flygbolaget om hjälp så fick vi ingen kompensation och ingen hjälp att köpa nya blöjor och barnmat så vi fick gå runt och tigga av andra barnföräldrar, så pinsamt! Sen den gången har vi alltid extra av allt nedpackat för man vet aldrig. Vi stod aldrig på oss och krävde inte ersättning när vi kom hem heller vilket vi såklart skulle ha gjort, hade jag vetat det jag vet idag så skulle jag självklart ha krävt kompensation!
På Flightrights hemsida kan du läsa allt du behöver veta: https://www.flightright.se/
Så en viktig sak som du ska komma ihåg är att du kan kräva upp till €600 i ersättning, även om flygbolaget redan har återbetalat biljettpriset och även om du får flygkuponger/presentkort! Om du behöver hjälp så är det bara att vända sig till Flightright.
Trevlig resa!